Eén van de meest voorkomende vragen die ik krijg is "Hoe kan ik met mijn website leads genereren?"
Dagelijks nieuwe leads
Sinds we met Odoo Experts zijn gestart hebben we gebouwd aan een website met als doel “leads generen”.
Tegenwoordig krijgen wij dagelijks nieuwe leads en is alles volledig geautomatiseerd.
We hebben onze “mindset” moeten veranderden en hebben in plaats van een “mooie website” (lees visitekaartje) een internetmarketing machine gebouwd die er voor zorgt dat we geen netwerkevents meer hoeven af te lopen en/of koude acquisitie moeten doen.
Wat ga ik je vandaag leren?
Geen basis, geen business
Vandaag ga ik je stap voor stap de basiselementen leren, wat je moeten weten om met je website leads te generen. Voordat je kan starten met het automatisch leads generen, moet je eerst de basis duidelijk hebben. Want als je geen basis hebt, heb je ook geen strategie.
Dus stap 1 is…..
Stap 1. Stel je zelf de volgende vragen
Wat is je visie of je boodschap?
Vraag jezelf niet “wat” je doet, maar “waarom” je het doet? En dan heb ik het niet over geld verdienen. Maar wat is je innerlijke intentie?
Wat is jouw markt/niche? En kies een niche waarin jij je wilt onderscheiden
Wie is je doelgroep? En welke behoefte hebben ze? En onthoud: Als je niet kiest, word je ook niet gekozen
Wat zijn je USP’s? Waarin kun je onderscheiden vergeleken met de concurrentie?
Als je bovenstaande punten hebt beantwoord wordt het ook makkelijker om content te produceren.
Dus snel verder naar stap 2.
Stap 2. Content produceren
Wat is ook alweer content? Content is inhoud.
En als je een website of organisatie hebt zonder inhoud, dan is je bedrijf of website een “lege huls”. Content is vaak waarde volle informatie waarmee je vertrouwen & verlangen mee kan opbouwen. Content wordt vaak uitgedrukt in teksten, foto’s en video’s en gegoten in vormen als blogs, infographics, e-books, podcast etc. Voor elke fase in het aankoopproces kun je content produceren. Zorg er voor dat je relevante content op het juiste moment in je juiste context plaats.
De fases in het aankoopproces bestaan uit een See - Think - Do - Loyality
Stap 3. Content publiceren
Er is één centrale plek waar je content moet publiceren. En dat is...je website.
Je website is een soort van spinnenweb. Elke pagina wordt geïndexeerd door Google en elke pagina moet één doel hebben. Alle content in de vormen van presentaties, video’s, blogs, afbeeldingen etc. moeten gepubliceerd worden op je website. Vanuit je website ga je de content promoten naar andere kanalen zoals social media. Google kijkt naar relevante content in de juiste context.
En zoals gezegd; "Mensen zijn in Google op zoek naar antwoorden en oplossingen”.
Note: Binnen Odoo is het heel eenvoudig om blogs, video's, afbeeldingen en E-books te publiceren.
Stap 4. Content promoten
Heb je content gepubliceerd dan wordt het tijd om je content te promoten.
De volgende stappen kun je ondernemen:
Publiceer de links van je blogs, Infographics en landingspagina’s van je E-books in je socialmediakanalen.
Adverteer met je content op Facebook of LinkedIn. Afhankelijk van je doelen en doelgroep. Zowel met Facebook als met LinkedIn kun je heel gericht je doelgroep bereiken.
Post je content in groepen binnen jouw vakgebied op LinkedIn of Facebook.
Benader binnen jouw vakgebied autoriteiten en vraag of ze het interessant vinden om jouw blog of video te promoten via hun website of socialmediakanalen.
Bekijk of er soortgelijke artikelen/content is die gedeeld wordt op het internet en bekijk welke personen gedeeld hebben.
Stap 5. Email lijst opbouwen
The Money is in the List
Veel mensen denken bij Email marketing aan SPAM. Maar dat is het zeker niet. E-mailmarketing kan nog steeds erg effectief zijn, misschien wel het effectiefste. Bij Odoo Experts werken wij met giveaways en dat zijn ons E-books en Gratis Probeerversie. Doordat we “waarde” bieden met onze E-books en Gratis Probeerversie, zijn bezoekers op onze website bereid om hun gegevens achter te laten (naam en e-mailadres is al genoeg).
Op het moment dat ze hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten krijgen ze toegang tot de content en start de e-mail campagne. Ook hier weer is het de bedoeling om “waarde” te bieden in plaats van direct een verkoop. Eerst “Vertrouwen & Verlangen” opbouwen weet je nog. Doordat we deze strategie hanteren nemen klanten rechtstreeks contact met ons op door ons antwoordformulier in te vullen en/of ons te bellen of te mailen voor een nadere kennismaking.
Op deze manier wordt onze website een "internetmarketing machine" die in staat is om automatisch leads te generen.
Mocht je geen diensten aanbieden, maar producten dan is het uiteraard mogelijk om direct online een verkoop te doen, nadat je “waarde” en dus antwoorden en oplossingen hebt geboden aan je bezoeker.
Stap 6. Meten = Weten
No Figures, No Business
Als je bent gestart met je internetmarketing strategie, dan is het uiteraard van belang dat je gaat meten. Wij meten veelal via Google Analytics en maken ook onze doelen aan in Google Analytics.
Voorbeelden van onze Doelen.
E-book downloaden
Probeerversie aanvragen
Aanvragen POS-demo versie
Contactformulier invullen
Doordat we alles meten zijn we ook in staat om per stap in onze sales-funnel te meten wat de knelpunten zijn. Want als je weet wat de knelpunten zijn in je sales-funnel ben je ook in staat om deze op te lossen en dus je sales funnel te optimaliseren.
Stap 7. Optimaliseren
“It’s much easier to double your business by doubling your conversion rate, than by doubling your traffic? - Jeff Eisenberg
Als je doelen in Google Analytics hebt ingesteld en 2 tot 3 maanden onderweg bent, heb je genoeg data om te optimaliseren.
Bekijk per doel in Google Analytics wat je knelpunten zijn in je online sales-funnel.
Vanuit welke bronnen komen je bezoekers?
Wat zijn je exit pagina’s?
Waar kun je afleiding elimineren?
Is je landingspagina goed geoptimaliseerd?
Wat zijn je top 10 pagina’s? En dragen ze bij aan je doelen?
Doe A/B testing
Elke stap die je in je sales-funnel kan optimaliseren, heeft direct invloed op je doelen en dus op je business. Uiteraard is “traffic” naar je website ook van belangrijk, maar als je website converteert, heeft het ook geen zin om meer bezoekers aan te trekken. Dus focus je eerst op het bieden van kwalitatieve content en het optimaliseren van je online doelen op je website en dan komt de conversie van bezoeker naar lead vanzelf.
Tot Slot
Ik hoop dat ik je inzicht hebt gegeven wat de basis is hoe je met je website leads kan generen. Ik weet het...het is nogal wat, maar geloof mij de investering in tijd is het meer dan waard. Succes en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust en stuur mij een persoonlijk berichtje: support@odooexperts.nl. Je mag uiteraard ook een reactie achterlaten onder deze blog.
We beantwoorden graag alle vragen!
Hoe kan ik automatisch leads genereren met mijn website?